Psichologijos kurso dalyvė: seminarai – ne šiaip pokalbiai

Neformalūs psichologijos mokymai, kurie buvo organizuoti suaugusiųjų mokymosi čekių sistemos bandomojo diegimo metu, jų dalyvei Rasai Balsytei davė daug praktinės naudos. Moteris pasakoja geriau suvokusi ne tik save, bet ir išmokusi pažinti kitus žmones, o susidūrus su sunkumais, pavyzdžiui, konfliktinėmis situacijomis, išmokusi suvaldyti ginčą.

Seminaras “jax.org” nuotr.

„Visų pirma, tai buvo labai maloni patirtis, tik gaila, kad tiek trumpai tetrūko. Mokymų metu nagrinėjome gyvenimiškas situacijas, pavyzdžiui, kaip išspręsti konfliktus, kaip save pažinti ir įprasminti, susipažinau su taikomosios psichologijos metodais, tačiau ne tik teoriškai – turėjome praktinių užsiėmimų, kurie buvo labai naudingi ir padėjo atskleisti tokias sritis savyje apie kurias nelabai žinojau“, – pasakoja R. Balsytė.

Nors iš viso buvo organizuota dešimt susitikimų, R. Balsytė sako puikiai praleidusi laisvalaikį ir praturtinusi žinias.

„Viską darėme pagal metodiką, tai buvo ne pasišnekėjimai prie žvakės, o tikslingi, geri, konstruktyvūs pokalbiai. Pavyzdžiui, viena iš užduočių buvo kiekvienam žmogui save įsivaizduoti kaip atskirą valstybę ir nupiešti savo herbą, tai reiškia, išgryninti, kokios yra vienos šeimos vertybės, t.y. mamos pusės, kokios kitos pusės, t.y. tėvo pusės, bei įvardinti vertybes, kurios simbolizuoja tik jūsų asmenybę. Taip pat užduotis buvo susigalvoti šūkį prie sukurto herbo ir tai padeda susivokti, kas tu esi, iš kur atėjai, į ką remiesi ir ko sieki. Manau, tai daug kam išėjo į naudą, nes kai gyvenime yra gerokas jovalas ir tiksliai įvardiji ketinius dalykus, pasidaro ir aiškiau, ir lengviau gyvenant su pačiu savimi“, – prisimena moteris.

Ji pasakoja ir dabar pastebinti, jog įgytas žinias pritaiko, tiesa, ne visada pavyksta, nes vis kyla pagunda pasiduoti emocijoms, nėra laiko sustoti ir ramiai pasvarstyti prieš priimant sprendimą.

„Aišku, po to susimąstai, jog galėjau pritaikyti tai, ko išmokau, ir pažadi sau kitą kartą taip ir padaryti. Pavyzdžiui, konfliktu metu labai svarbu atpažinti, kada situacija tampa konfliktu, jį suprasti ir ieškoti išeities. Ne visada išeitis yra viena ir reikia apsvarstyti, kokios yra galimos išeitys ir įvertinti, kaip jos galėtų konfliktą spręsti, vieną jų pasirinkti bei stebėti, kas iš to gaunasi. Tai tarsi žingsniai, ką daryti, kad iš karto nepradėti pykti ir konfliktuoti, o imtis problemą spręsti ramiai. Deja, ne visada pavyksta tokio plano laikytis“, – dėsto  R. Balsytė.

Tačiau ji sako net ir pasibaigus mokymams vakarais kartais peržiūrinti užrašus, kaip knygutę paskaitanti ir galiausiai tai padeda ieškoti sprendimų gyvenimiškoms problemoms. Taip pat dažnai moteris sako prisimenanti ir žmones, kuriuos sutiko mokymų metu, tik, deja, mokymai buvo per trumpi, kad jų metu užsimegztų draugystės.

„Manau, kad suaugusiems žmonėms reikėtų daugiau tokių mokymų, nes, visų pirma, tai yra be galo naudinga, o antra, tai yra labai pozityvi patirtis, kurią prisimeni ir prisiminsi kaip vieną iš labai neblogų gyvenimo dovanų. Tik buvo gaila, kad tokių paskaitų yra mažai. Mokymasis, tokie užsiėmimai, žmogų tarsi ištempia iš buities bent jau kuriam laikui ir atskleidžia kitą gyvenimo pusę, leidžia pasižiūrėti tarsi iš šalies į savo gyvenimą. Nebe taip nyku gyventi, kaip kartais būna. Būtų idealu, jei žmonės galėtų daugiau mokytis“, – atvirai pasakojo Rasa.

Ji ir dabar sako neabejojanti, jog jei mieste sutiktų mokymuose dalyvavusių žmonių, mielai su jais bendrautų.

„Per mokymus susipažinau su naujais žmonėmis, tačiau bendravome per trumpai, kad keistumėmės telefonais, bet tikrai teko sutikti gilių žmonių apie kuriuos pagalvoju dažnokai. Tai buvo moterų grupė, nors pokalbiai buvo toli gražu ne grynai moteriški, labai žmogiški, atviri, įdomūs ir atsivėrė tokie dideli klodai, kad retai kada žmonės taip atvirai pasakoja savo sprendimų motyvus, priežastis ir kiekvienas žmogus – tarsi atskira knyga. Ir dabar mielai su tais žmonėmis susitikčiau, jei tik pamatyčiau“, – teigia pašnekovė.

Psichologijos mokymai R. Balsytei nebuvo pirma neformalaus mokymosi patirtis.

„Anksčiau esu lankiusi dailės užsiėmimų, oi, ten vien kiek technologinių dalykų kiek išmokau. Norint užsiimti rankdarbiais, po tokių mokymų galima ir neblogą kraitį sukaupti, ir mugėse dalyvauti, nes nežinodama kaip nepadirbsi nei sagės iš veltinio, nei ančiuką nutapysi“, – šypteli R. Balsytė.

Todėl ji pataria ir kitiems, norintiems sužinoti ir išmokti daugiau, ieškoti neformalių mokymų suaugusiems bei plėsti savo akiratį.

2012 m. Vilniaus suaugusiųjų mokymo centras sėkmingai įgyvendino bandomąjį čekių sistemos diegimą. Besimokantieji suaugusieji mokėsi plaukimo, šaudymo, žaisti tenisą, jogos, fotografijos, dekupažo, šokių, populiariosios psichologijos, keramikos, sveikatingumo ir kūno rengybos.

Iš viso šio projekto metu buvo parengtos ir besimokantiems suaugusiesiems perteiktos 10 neformaliojo švietimo programų ir taip išbandyta nauja neformaliojo suaugusiųjų švietimo finansavimo tvarką mokymosi čekių sistemos principu.

Bandomasis čekių diegimas įgyvendintas projekto „Suaugusiųjų švietimo sistemos plėtra suteikiant besimokantiems asmenims bendrąsias kompetencijas“ rėmuose. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.

Psichologijos mokymų dalyvė
Rasa Balsytė